Wat is het nut van een trein? (2)

Lading en goederenwagons

In het vorige nummer heb ik een stukje geschreven over reizigers in de trein. Vandaag gaat het over lading. Het vervoer van goederen is een behoorlijke bron van inkomsten voor onze spoorwegmaatschappij. Op een grote baan passen container- of tanktreinen van 40 wagons maar die zijn eigenlijk niet leuk voor de modelbouwer. Bovendien passen ze niet op de meeste banen. Veel meer past op de gemiddelde hobbybaan het beeld van lokaal goederenvervoer. Tot diep in de jaren 90 werden goederen voor kleine handelaren, agrarische producten, vee, kolen enz. per trein vervoerden op kleine laad en losplaatsen overgeladen.

Wij bouwen deze stationnetjes, goederenloodsjes en laadperrons keurig uit een bouwpakketje maar het beladen van wagons zie je helaas veel minder gebeuren. Toch maakt een beladen wagon en het overladen juist de baan levend. Zeker als niet alles vlekkeloos verloopt… Een handjevol poppetjes, gemaakt zoals ik in deel 1 beschreef, horen hier natuurlijk bij. Een ploegje arbeiders, niet te schoon en een voorman in een schoonp akkie, een rangeerder die op de treeplank van een rangeer oc mee rijdt, dat soort figuurtjes hoort er echtbij.

Het makkelijkst te vullen zijn open goederenwagons,de lage bakwagentjes en de wagons met een hoog boord. In deze wagons werd vroeger echt alles vervoerd dat los te storten was of in frames vastgezet kon worden. Kolen, graan, turf, oudijzer, appels, suikerbieten, bakstenen, hout zowel gezaagd als complete stammen, enz. Als het kon stuiven ging ereen dekzeil over en als het grote stukken waren werd het vastgesjord. Een dankbaarder en goedkopere manierom de baan levend te maken kun je nauwelijks bedenken..

Heel veel restanten in huis zijn als lading bruikbaar. Een stapel gezaagde balken? Een doosje lucifers, een scherp mesje en een drupje lijm, meer heb je niet nodig. Op een laadperron wat balken in een kraantje of 2 poppetjes met een balk op hun nek, en het ziet er gelijk heel anders uit… Een stukje vliegengaas over van een hor in de keukendeur die je vrouw zo graag wilde? Maak er rollen gaas van, naar keuzezwart of aluminium kleurig. Vervoer ze op een plattebakwagen, per rol op een frame van balken (daar zijn de lucifers weer). Oude spijkers, nietjes en schroefjesen stukjes blik zijn heel geschikt als schroot. Los in een hoge bakwagen, wat dunne lijm erover en een beetje roestbruine verf en klaar! Vul de wagons eerst met een laagje piepschuim en dek dat af met de lading, dats cheelt een boel gewicht. Een wagon op een laadplaats waar 2 arbeiders een dekzeil overheen leggen ziet er geweldig uit.

Dekzeil?? Gewoon, een papieren zakdoekjein het gewenste model (bijvoorbeeld half opgerold) insmeren met verdunde houtlijm en na droging grijs of vaalbruin schilderen, op maat knippen en klaar is Kees. Zet vast met een paar dunne draadjesgaren en een drupje lijm. Kijk dus gewoon thuis goed rond en gebruik je fantasie. Limonaderietjes zijn mooie buizen, en ook de veertjes uit een ballpoint kunnen een 2e leven krijgen. Als je iets onnozels, bijvoorbeeld de dop van een tube een andere kleur geeft herkent niemand het meer! Een wagon met koeien of schapen in een lokaal treintje doet het geweldig. Voor de techneuten: naast de veewagene en begeleidingswagon met daarin een speakertje en een mp3 spelertje met dierengeluid en het resultaat is super! Ook melkbussen werden per trein vervoerd. En voor de mensen die een wat grotere uitdaging willen: een wagon met de deuren open, een laadplank eruit naar het perron en een beladingsscene erop is super en kan zelfs met een servo bewegend gemaakt worden… Maar dat is een hoofdstuk apart.

De kern van de boodschap is dus eigenlijk: Vul je goederenwagons en maak je baan levend. Kleine maar zorgvuldig opgebouwde scenes doen het voor het publiek geweldig

Veel plezier met verzinnen en bouwen!

Eef Janse

Wat is het nut van een trein? (2)

You May Also Like