Status N-spoor 10 maart 2021

Ondanks de corona of misschien wel dankzij de corona hebben we toch activiteiten kunnen ontplooien. Uiteraard rekening houdend met de richtlijnen en voorschriften.

We hebben hard gewerkt zoals de foto’s laten zien. De opzet om de spoelen van de wissels op het rangeerdeel te vervangen was een goed idee. Echter in de praktijk blijken de micro mini servo’s anders te reageren dan de “gewone” servo’s. Er blijft namelijk spanning op de servo staan en je hoort de servo constant een beetje verplaatsen. Deze servo’s. werden bloedheet en gingen kapot. Na overleg met onze techneut die e.e.a. verder geanalyseerd heeft, gaf hij aan dat we deze micro mini servo’s die op de baan zijn geplaatst moeten vervangen voor de “gewone” servo’s maar die moeten onder de baan geplaatst worden. Helaas is het onder de baan bij het rangeerdeel heel erg druk met kabels. We hebben er voor gekozen om de wissels waarbij de spoelen waren verwijderd volledig te vervangen voor andere wissels met spoelen die goed werken. Dit kost per saldo het minst, voornamelijk tijd. Inmiddels zijn alle wissels vervangen en aangesloten. Ook is de ruimte van de micro-mini servo’s weer gevuld met vloeibaar hout en moeten weer aangepast aan de omgeving. Dit wordt een vraag aan de scenery-mannen.

In verband met onduidelijke werking van wissels en sensoren, soms wel en soms weer niet hebben we onderzocht vanaf welke module de werking twijfelachtig was/werd. Van daar uit hebben we de kabels door gemeten. Bij diverse kabels zaten draden niet vast en we hebben een draad vastgeniet door de draad heen. Al deze punten opgelost maar bleven nog steeds problemen houden met wissels. We hebben een module vervangen en daarmee ging het goed. Het leek te liggen aan een IC. Bij andere module waarbij de werking van wissels niet goed gaat hebben we de IC vervangen en opgelost. Weer helemaal blij.

  • We hebben meer blokken gemaakt en er rijden daardoor meer treinen. De treinen vertrekken eerder en het ziet er beweeglijker uit. We zijn er zeer tevreden over. We zijn bezig geweest met samenstellen van een document over de werking van de verschillende modules • Wat de ledjes op de modules betekenen.
  • Hoe de baan onderhouden moet worden. Bijvoorbeeld als een loc moet worden opgevoerd.
  • Wanneer moeten we een back-up maken van de baan, hoe, waar op te slaan? • Wanneer en hoe moeten we onze computers upgraden? • Hoe moeten we de software Rocrail updaten.
  • Hoe maken we een rapport over de adressen van de wissels en hall-sensoren? Al deze zaken hebben we inmiddels als eerste versie schriftelijk vastgelegd.

Wat hebben we nog op stapel staan? We willen het rangeerdeel voorzien van hall-sensoren om blokken te maken. We kunnen dan de loc’s zowel handmatig als automatisch laten rijden op het rangeerdeel. Ook de draaischijf willen we digitaal aansturen.

Ja, goed en leuk NIEUWS, we hebben een station voor de n-baan, en wel het station Deventer dat werd gemaakt door Herman Wesselink door hem geschonken aan de vereniging. Herman bedankt voor het mooie gebaar het ziet er prachtig uit. De plek waar het station geplaatst wordt is duidelijk en de scenery moet daardoor worden aangepast. Het station wordt op hoogte gebracht van de rails. Hierdoor moeten huizen en gebouwen, straten verplaatst worden. Deze zijn inmiddels weggehaald. Zo gauw we weer open gaan kan de opbouw scenery beginnen.

Marcel

Status N-spoor 10 maart 2021

You May Also Like